luni, 21 martie 2011

Custozza din piatra 2

Vremurile se schimba. Vegetatia ramane.
Vegetatia se schimba, pietrele ramane…
deci “caldura mare Mon-cher”.

De acord cu acest dezacord?

Am si cum sa-l explic. Mie mi s-a explicat usor totul si am inteles ca doar nu-s tzaran ca sa nu pricep. Am fost fututi in somn!
Astazi vreau sa va jignesc. Si o s-o fac grosolan. Sa dau cu bata in caini si cu biciul in boi.
Ce populatie are Alba Iulia? Cateva mii de oameni, asta stim toti. Dar din ce fel de oameni se constituie aceste cateva mii?
Stiti doar, din tarani. Din oameni care s-au mutat la oras ca sa lucreze in fabrici. Iar unii sunt la prima generatie aici altii la a doua iar astia mai tineri au fost invatati de babaci ceea ce m-a invatat bunămea in copilarie:
“Nu-i frumos sa ai iarba in curte. Ca zice ala care trece pe strada ca esti sarac si n-ai gaini care sa-ti manance verdeata. Deci verdeata = saracie.”

Ei, la oras, treaba sta altfel. Vedem atatea exemple de propaganda politica facuta prin plantare de copaci, sadire de flori si spatii verzi, sa.m.d. La oras, Verde = bogatie, prosperitate, prospetime, curatenie, primar si cetateni rasariti, reclama buna, si chiar si integrare. Momentan e tocmai invers. Nu vreau sa intru in detalii dar daca conducerea noastra era formata din oameni care aveau firme de gradinarit, orasul in acest moment era precum o jungla.

Peisagistica din oras va fi cu totul una diferita. O jungla de beton. Va invit sa vedeti, pe site-ul primariei, proiectul autorizat care urmeaza sa se puna in aplicare. Acesat este consituit din urmatoarele “puncte forte”:

- in fata universitatii se va amenaja o alee auto-pietonala. Prin urmare, in cativa ani va deveni doar una auto.
- acest drum de acces va gazdui o parte din parcarile prevazute pentru intreaga zona. 75 la numar.
- tot acest drum va fi largit pana in zidul salii unirii. Asta inseamna ca aleea marginala a parcului Custozza va fi eliminata, cat si fasia de spatiu verde dintre bordura drumului si aleea. In total aprox. 7 metri.
- parcul nu va mai exista. Va fi inlocuit pana la urma de o piata cu pavele. Pe marginea locurilor de parcare vor fi plantate mârţoage de copaci cat si copaci tuya care nu se incadreaza deloc in peisajul orasului iar clima nu il favorizeaza, prin urmare tuya se va usca cu vremea. Exemplu avem in parcarea mall-ului. Iar exemplu arhitectural avem in Piata Iuliu Maniu din fata tribunalului.
- in capatul strazii universitatii, deci in partea opusa portii principale a acesteia, chiar in fata portii cazarmei (sau ce-o fi) militare va fi un mare sens girator.

As avea multe de obiectat cat si de prezentat din proiect. Dar e obligatia(!) fiecaruia de a-l vedea si pe baza lui sa isi exprime parerea.

Toata lucrarea din cetate se pare ca incalca o gramada de prevederi cum ar fi nedeteriorarea unui monument de clasa A. Intr-un monument istoric nu se include doar clariri ci intreg ansamblul, inclusiv cel natural. In aceasta categorie intra intreaga cetate care este un patrimoniu national, declarat asa de Ministerul culturii, prin urmare, castrul roman pana si parcul incluzandu-se aici.
Intrebarea oamenilor cu minte este: oare acest proiect avizat de ministerul culturii? Binenteles ca trebuie sa fie, dar oare, de ce a fost avizat? Nu iti incalci singur regulile daca vizezi un asa proiect? Nu te intorci singur impotriva credintei tale daca autorizez distrugerea unui obiect de patrimoniu extrem de important? Au avut oare, sub nas, proiectul architectural autorizat de un om desemnat sa se ocupe si de spatiile verzi? Ai luat mita domnule Minister?

Consider ca era nevoie de un concurs organizat de primarie in care sa fie chemati arhitecti urbani dar in special peisagisti si asa fiecare sa aduca idei in “reabilitarea” cetatii. Si toate ideile sa fie luate in vedere ca venind din partea publicului, bazandu-se pe documentele si planurile care exista la Viena. Oare cand proiectul a fost autorizat, Ministerul Culturii a luat in considerare aceste documente care spun clar ce se afla sub parcul Custozza, sub drumurile de acces din jurul acestuia si sub orice metru patrat din cetate?

Un lucru e cert. Descarcarea arheologica trebuie facuta inaintea oricarei lucrari si binenteles inaintea oricarui proiect aprobat.

Proiectul a fost prezentat publicului in luna octombrie a lui 2009 in cadrul unei conferinte de presa in care primaria nu a prezentat planul urbanistic, deci desene specifice viitoarei reabilitari, ci doar cifre, sume de bani cu care vor lucra.

N-o mai lungesc. E cert ca cetatea va fi dedicata in mare parte masinilor avand in vedere noua forma a accesului auto-pietonal.

Nu e coerent ce am scris, dar puteti vedea planul in mare. Sursele sunt sigure.

Si as dori sa intervin cu o intrebare personala:
Se poate ca aceasta reabilitare a zonei, cu acces auto, sens giratoriu, sa faca parte dintr-un plan mai mare, care sa aiba ceva de-a face cu ZVONUL acela care spune “consiliul local se va muta in cladirea din spatele statuii lui Mihai Viteazul?

Daca acest zvon e adevarat, nu-i de mirare ca aici va fi o zona extrem de populata cu masini. Iar unei cetati de tip Vauban nu i se potriveste catusi de putin acest specific deoarece nu se aseamana cu o piata saseasca (Sibiu) unde accesul calestilor si carutelor a fost inlocuit de masini. Si nici nu mai suntem in anii 50 cand o masina intr-un peisaj istoric de o importanta majora era un lucru frumos, astfel evolutia tehnologiei facandu-se vizibila. Suntem in 2011, cand ne sufocam de tehnologie. Vom uitam mirosul vetustului si naturalului.


Aveti si un link cu un fisier download unde puteti vizualiza planurile (~100Mb). (click aici)

Video din catrul conferintei cat si cateva documente care povestesc pe larg ceea ce am spus aici.

Alta documentatie

Un comentariu:

  1. Treaba cu cetatea este o afacere pe termen lung. Este sanatos sa nu crezi ca o gasca potenta politic ar muri de grija sanatatii alveolei noastre pulmonare.

    RăspundețiȘtergere

Ce zici?